سیاسیات

مقدمه ایی بر علوم سیاسی و عناصر مرتبط با آن

سیاسیات

مقدمه ایی بر علوم سیاسی و عناصر مرتبط با آن

مرور اجمالی ایالات متحده ی آمریکا

 

سومین کشور پرجمعیت جهان و چهارمین کشور به لحاظ وسعت در کره ی جغرافیایی ایالات متحده ی آمریکا نام دارد. این کشور به عنوان بزرگترین اقتصاد به تنهایی 19% قدرت خرید جهانی را در اختیار دارد.

 

بطور نمونه ایالت کارولنیای شمالی   در جنوب ایالات متحده از نظر تولید ناخالص داخلی برابر با سوئد در شمال اروپا میباشد و یا ایالت جورجیا Georgiaبا 386 میلیارد دلار درآمد تولید سالیانه به لحاظ قدرت اقتصادی برابر با کشور سوئیس میباشد.

 

تمامی پنجاه ایالت کشور امریکا از اقتصاد قدرتمندی برخوردارند( البته طی دوران ریاست جمهوری بوش اکثر ایالت ها  از سیر نزولی در اقتصاد بی نصیب نمانده اند)

 

نظام سیاسی آمریکا بر پایه فدرالیسم آمریکایی بنا شده است  Federal Government of the united states . افرادی همچون جرج واشنیگتن، توماس جفرسون، ساموئل آدامز و بنیامین فرانکلین به عنوان بخشی از founding fathers معماران جامعه ی آمریکا با ترس و بیم از به وجود آمدن پادشاهی در ایالات متحده ، سیستم حکومتی را به گونه ای طراحی کردند که هیچ نهاد و یا شخصی داری قدرت مطلقه نباشد.

(هرچند که به مرور زمان بر اختیارات رئیس جمهور افزوده شد و امروزه به قدرتی بزرگ نسبت  به پارلمان و قوه ی قضائیه تبدیل شده است )

 

شناخته شده ترین شبکه های رسانه ایی دنیا همچون cnn,cbs ,fox newsو غول های بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری همچون microsoft, Macromedia ,AMD,Intelدر آمریکا قرار گرفته اند .

 

دو شرکت نفتی بزرگ texacoوchevron نیز در خاک ایالات متحده قرار گرفته است

 

ایلات متحده در زمینه تولید علم و تحصیلات آکادمی نیز حائز رتبه ی اول میباشد و معتبرترین دانشگاه جهان یعنی هاروارد در ایلات متحده میباشد به این لیست میتوان دانشگاه ام آی تی و برکلی را نیز اضافه نمود.

 

بودجه ی نظامی سال گذشته ی میلادی در ایالات متحده چیزی در حدود 522میلیارد دلار (معادل دو و نیم برابر کل بودجه اتحادیه اروپا) تخمین زده شده است .

 

شاید یکی از دلایل عمده ی این کامیابیها این باشد که ایالات متحده از صدمات و آسیب های مستقیم دو جنگ جهانی اول و دوم به دور بوده است .

و این مسئله وام دار فاصله ی جغرافیایی این کشور از کانون در گیریهای دو جنگ جهانی بوده است (این موضوع در جغرافیای سیاسی قابل بحث میباشد)

 

مجموعه ایی از این اطلاعات نگارنده را بر آن داشت تا تحقیقات و مطالعات آینده ی خود در علوم سیاسی و جامعه شناسی را در این زمینه ( ایالات متحده) متمرکز کنم .( و به مرور زمان نتیجه ی مطلعه و تحقیقاتم را در این زمینه در حد بضاعت به رشته ی تحریر در بیاورم )

 

در پایان ذکر نکته ایی را لازم میدانم :

اگرچه ایالات متحده ی آمریکا در زمینه های مختلف اقتصادی نظامی و سیاسی از جایگاه ممتازی برخوردار است  اما دلیلی بر ستایش محض و رعب از این امپراتوری نیست.

 

در مجموعه نوشتار بعدی نگاهی گذرا بر تاریخچه ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا United States Presidential Election خواهم داشت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد